راه‌های کسب درآمد موسسات خیریه

قبل از آن که راه‌‌های کسب درآمد موسسات خیریه را برای کمک به نیازمندان توضیح دهیم بهتر است مقدمه‌ای درباره موسسه‌های خیریه و کارهای خیر بخوانیم.
عمل خیر و اقدامات انسان دوستانه، به مجموعه‌ای از اموری گفته می‌شود که با ذات و سرشت انسان همسو است و در ادامه آن به انسان‌هایی که به نحوی از نعمتی خاص محرومند کمک می‌شود.

 

کمک به نیازمندان به عنوان یکی از غرایز و لذت‌های انسانی، یکی از امور پسندیده‌ای است که در گرو تعلیمات دین خاصی نیست بلکه با ماهیت روح بشر درآمیخته است.
انجام کارهای خیری مانند: اطعام فقرا، کمک به تحصیل محرومان، ساخت سرپناه برای آوارگان، تهیه مقدمات ازدواج جوانان و ده‌ها مورد دیگری که پیرامون خود می‌بینیم همان امور خیری است که از نظر آداب اجتماعی و نزد عامه مردم با هر دین و مسلکی پسندیده است.
کمک به انسان‌های نیازمند و حمایت از آن‌ها امری پسندیده است و در دینی مانند اسلام از راه‌های مختلفی (خمس، زکات، انفاق، صدقه و …) به آن سفارش و حتی الزام شده است.

هدف‌مندسازی موسسات خیریه

اگر این کارهای نیکوکارانه در بستری مشخص و قدرت بیشتری انجام شود، نتایج مثبت آن نمود بیشتری خواهد داشت. و کمک به نیازمندان وارد فضای بزرگتر و ثمربخش‌تری خواهد شد.
در همین راستا موسسه‌های خیریه در تهران یا شهرهای دیگر کشور، چنانچه در قالب ساختاری دولتی، موسسه‌ای خصوصی یا مردم نهادی به فعالیت‌های خود ادامه دهند،
هم موضوعی مشخص را به عنوان هدف خود تعریف کرده‌اند هم نیازمند توجه به راه‌های کسب درآمد موسسات خیریه از روش‌های مختلف هستند تا ماحصل این اقدامات را به قشری از نیازمندان تخصیص دهند.

به عبارت دیگر؛ اگرچه کمک به نیازمندان در چارچوب خاصی جای ندارد و کمک به نیازمندان در هر کسوت و عنوانی لازم است، اما محدودیاتی از قبیل محدود بودن منابع مالی سبب می‌شود تا به جای انجام اموراتی وسیع اما کم عمق، فعالیت موسسه‌های خیریه در حوزه‌ای خاص اما با عمق زیاد انجام پذیرد.
به عنوان مثال مجموعه‌ای به صورت تخصصی در راستای تحصیل کودکان بد سرپرست و بی‌سرپرست فعالیت می‌کند،
مجموعه‌ای مواد غذایی ایتام و کمک‌رسانی به خانواده‌های ضعیف را بر عهده دارد و مجموعه‌ای در راستای آزادی زندانیان دیه کار می‌کند.
دسته دیگری نیز در پی درمان بیماری‌های خاص افراد بی بضاعت است.

راه‌های درآمدزایی موسسات غیرانتفاعی و خیریه

پول درآوردن برای سازمان‌های غیرانتفاعی و موسسات خیریه مفهوم تازه‌ای نیست. گاهی اوقات شرایط اقتصادی ممکن است ‌آن‌ها را به فکر وا دارد که به راه‌هایی بیاندیشند تا محصولات یا خدمات سازمان‌‌شان را به منابع درآمدزای تبدیل کنند. یا خدمات و محصولات جدیدی ایجاد کنند و به فروش برسانند.
در این مقاله به چند مورد از راه‌های کسب درآمد موسسات خیریه اشاره خواهیم کرد.

·         بازارچه‌های خیریه

برخی موسسه‌های خیریه مخصوصا موسساتی که بصورت سازمان‌های حمایتی از بخش خاصی از بیماران و نیازمندان حمایت می‌کنند از این راه است.
آن‌ها محصولات و آثاری که توسط اعضای مورد حمایت ‌آن‌ها تولید شده است را در برنامه و جشنواره‌های مختلف به فروش می‌رسانند و درآمد حاصل از ان را در راستای کمک به نیازمندان خرج می‌کنند.

·         برگزاری همایش برای کمک به نیازمندان

جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی با عنوان حمایت و کمک به نیازمندان در سطح شهر و کشور در حال برگزاری‌ست.
در این این برنامه‌ها محصولاتی توسط مردم و موسسات خیریه عرضه می‌شود و درآمد آن صرف کمک به نیازمندان می‌‌شود.
یکی از این برنامه‌ها جشنواره‌های غذای نیکوکارانه است که از مرسوم‌ترین راه‌های کسب درآمد موسسات خیریه با کمک مردم است.

·         برگزاری رویدادهای خلاقانه

یکی از راه‌هایی که سازمان‌های خیریه ‌‌می‌توانند برای منظور خاصی پول جمع کنند برگزاری یک رویداد است.
نه تنها این رویداد برای موسسه درآمد به ارمغان ‌‌می‌آورد، بلکه موسسه در جامعه شناخته ‌‌می‌شود.
بعضی از رویدادها ممکن است در یک زمان خاص باشد درحالی که بعضی دیگر ممکن است امری سالیانه باشد.
برخی از ایده‌های جمع‌آوری کمک از طریق رویداد این‌ها هستند.

·         برپایی کنسرت

یک کنسرت شامل نوازندگان محلی یا نوازندگان حرفه‌ای موسیقی می­تواند یک راه سرگرم‌کننده برای درآمد بیشتر باشد.

·         فرستادن نامه و دعوت‌نامه به نیکوکاران بالقوه

ارسال نامه مستقیم هنوز دومین روش موثر برای جمع‌آوری کمک‌های مالی است.
این کار بخشی جدایی‌ناپذیر از روشی است که خیریه‌ها در سرتاسر جهان به‌واسطه آن به جمع‌آوری کمک از خانه‌ها ‌‌می‌پردازند.
ارسال نامه مستقیم هم ‌‌می‌تواند سبب جذب نیکوکاران جدید به اهداف خیریه شود.

·         استفاده از دنیای دیجیتال و مجازی

اشتباه بزرگی که ممکن است خیریه‌ها انجام دهند نادیده گرفتن اهمیت رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای دیجیتالی است.
یک پرتال جذاب ایجاد کنید.
مردم از طریق آن می‌توانند کمک‌های خود را به شکل آنلاین به خیریه اهدا نمایند.
سعی کنید این پرتال را تبلیغ کنید.
موفقیت در هماهنگی با عصر دیجیتال خیریه شما را به سطح تازه‌ای ارتقا خواهد داد.

·         ایجاد کمپین‌های مردمی

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان‌های خیریه و مردمی ایجاد کمپین‌های حمایتی برای نیازمندان است.

تا حالا نامی از این کمپین‌ها به گوشتان نخورده است!

کمپین حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه یکی از موارد عمومی و کشوری همین اواخر است.
از دیگر کمپین‌ها نیز می‌توان از کمپین‌های حمایت از بیماران و تامین هزینه‌های درمان بیماران سرطانی و خاص نام برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست