فواید دورکاری از زبان مایکروسافت

مایکروسافت به تازگی از تاثیرات دورکاری ناشی از شیوع گسترده و ویروس کرونا و نحوه مهندسی و طراحی و توسعه نرم‌افزارها و تجهیزات ارتباطی سخن گفته است.

کرونا، بسیاری از شرکت‌ های بزرگ و کوچک در جهان از کارکنان و پرسنل خود درخواست کرده اند که به منظور جلوگیری از انتشار ویروس خطرناک و مرگبار کرونا و حفظ سلامت و بهداشت جامعه در منزل خود بمانند و با استفاده از رایانه های شخصی و اینترنت به کار و فعالیت های شغلی خود ادامه دهند.

دورکاری اجباری در سراسر جهان

با اینکه به نظر می رسد این نخستین باری است که جهان با پدیده ای به نام دورکاری مواجه شده است و این مسئله نیز تاکنون مشکلات و درد سرهای خاص خود را برای کارکنان و همچنین شرکت های مختلف به وجود آورده است، اما مایکروسافت به تازگی از تاثیرات مثبت پدیده دورکاری سخن گفته و تاکید کرده است که این مسئله موجب شده است تا توسعه دهندگان نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف از نوآوری و طراحی‌های جدیدتر، بهتر و رابط کاربری سریع‌تری استفاده کرده و بهره ببرند تا بتوانند تجربه بهتری از دورکاری را برای کارکنان و پرسنل شرکت های مختلف به ارمغان بیاورند.

اقدام اولیه مایکروسافت

بر اساس گزارش وب سایت زد دی نت، مایکروسافت که همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا از تمامی کارکنان و پرسنل خود درخواست کرده بود که از خانه به فعالیت ‌های شغلی خود ادامه دهند، حالا درحال تلاش برای بهره گیری از فرصت بوجود آمده به منظور توسعه تجهیزات و نرم افزارهای پیشرفته تر در آینده ای نزدیک برای کاربران است.

بررسی‌ های جدید موسسه هابز نشان می‌ دهد دورکاری به ‌عنوان یک رویه شغلی در بسیاری از کشورهای جهان در حال پذیرفته شدن است و تحقیقی که در در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته حاکی از آن است که ۵۶ درصد از شرکت ‌ها در نقاط مختلف جهان از دورکاری استقبال می‌کنند. این بررسی با همکاری ۳۰۲۸ کارمند در ۶ قاره جهان و از ۲۳ کشور مختلف انجام شده است.

دورکاری چیست؟

دورکاری، هر گونه به کار گیری فناوری‌های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور: تلفن، رایانه، ایمیل و …) به جای مسافرت‌ های مربوط به کار است. درواقع حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سمت کار می‌باشد.

دورکاری یا Teleworking در زبان ساده یعنی کارکردن از “راه دور”

دور کاری نام شغل خاصی نیست بلکه نوعی از فعالیت‌ها را به صورت پروژه‌ای شامل می‌شود. یکی از فواید دورکاری این است که شما بر اساس توانایی‌های فردی و اجتماعی خود پروژه‌ای را از شرکتی دریافت می‌کنید و آن را در خانه‌ یا محل دلخواه خود انجام می‌دهید.

انجمن بین‌المللی کار از راه دور (ITAC) دورکاری را این‌گونه تعریف می‌کند: به‌طور کلی کار از راه دور نوعی آرایش کاری که طی آن، افراد به شکل انعطاف‌پذیر از نظر زمان (پاره وقت یا تمام وقت) و از نظر مکان (در خانه، مراکز از راه دور، دفتر شرکت یا به شکل سیار) به انجام وظیفه و پاسخ به امور محوله می‌ پردازند.

امروزه فن آوری ارتباطات و اطلاعات, جهان را به سمت یکپارچگی هدایت می ‌کند و کمتر حوزه ای از علوم را می‌ توان یافت که از نفوذ آن در امان باشد و به دنبال آن نحوه اجرا وظایف و روابط اجتماعی نیز دچار تغییرات پایه ای گردیده است.

فواید دورکاری:

شاید در جایی دور از شهرتان به توانایی و مهارت شما نیاز باشد اما به دلایل متعددی نمی‌ توانید محل اقامت‌تان را تغییر دهید. مشاغل زیادی در دنیا وجود دارند که می‌ توانید آنها ‌را از خانه انجام دهید. حال به چندین مورد از فواید دورکاری اشاره می کنیم:

  • کاهش ترافیک
  • کاهش نرخ بیکاری
  • ایجاد شرایط اشتغال برای کلیۀ شهروندان اعم از معلولان، زنان خانه ‌دار و …
  • کاهش مشکلات مربوط با کنترل حضور و غیاب کارکنان
  • نتیجه گرایی به جای توجه به ظواهر و حواشی کاری
  • گسترش جغرافیایی حوزه‌ های عملکرد سازمان‌ ها و ارایۀ خدمات در سطح ملی و بین ‌المللی
  • امکان انتخاب کارکنان بدون محدودیت جغرافیایی
  • بهبود شرایط کار کارکنان، افزایش رضایت و بهره ‌وری شغلی کارکنان
  • صرفه‌ جویی در هزینه‌ های مختلف زمانی و مالی کارکنان
  • کاهش فشارهای روانشناختی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی روزمره
  • افزایش زمان آزاد کارکنان
  • افزایش ارتباطات خانوادگی و بهبود شرایط خانوادۀ کارکنان
  • حفظ محیط زیست از طریق کاهش آلودگی هوا

 

فواید دورکاری در سه جنبه فردی، سازمانی و اجتماعی نیز قابل تقسیم و بررسی می‌ باشد.

شرکت مرسا در هفته ‌های اخیر و با ایجاد امکان دورکاری برای کارمندان موسسات خیریه و تدوین قوانین صحیح دورکاری شاهد افزایش بهره وری بوده که این امر باعث پیشروی چشمگیر پروژه ‌های در دست اقدام این شرکت نیز شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست