مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست

اغلب این کودکان بی‌­سرپرست بوده و از سوی سازمان بهزیستی به مسئولین خیریه معرفی شده ­اند که به صورت شبانه­ روزی نگهداری می‌­شوند. این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور اداره شده و وضعیت معیشتی، آموزشی، پرورشی و بهداشتی کودکان به طور مستمر توسط بازرسان سازمان بررسی و گزارش می‌­شود.

وظیفه نگهداری از این کودکان را سه نفر کارشناس روانشناسی به عنوان مربی درکنار یک کمک مربی و مددکار و زیر نظر مستقیم مدیریت مؤسسات با همکاری و برخورداری از نظرات کارشناسی متخصصین روانشناس برعهده دارند. مسئولین مؤسسه سه هدف اساسی زیر را در رشد و اعتلای کودکان مد نظر دارند:

۱-۱ بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی

انتخاب فضا و امکانات مناسب برای زندگی، رسیدگی مستمر به وضعیت بهداشت و تغذیه کودکان و ارائه امکانات تفریحی مناسب از جمله اقدامات مسئولین خیریه هاست. درحال حاضر کودکان از وضعیت معیشتی نسبتا خوب و درحد متوسط جامعه برخوردارند.

۲-۱ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی

درحال حاضر یک گروه مجرب پزشکی شامل پزشک عمومی، پزشک متخصص اطفال، متخصص علوم آزمایشگاهی، روانپزشک، چشم‌پزشک و دندان‌پزشک همکاری دارند و وضعیت بهداشت و سلامت کودکان را به طور مرتب بررسی کرده و اقدامات درمانی لازم را به صورت رایگان انجام می ­دهند.

۳-۱  ارتقای برنامه های آموزشی

تعدادی از کودکان در مقطع دبستان و تعدادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان مشغول به تحصیل می‌­باشند و بقیه آنها نیز بخشی از وقت روزانه خود را درمهد کودک به سر می­‌برند تا از امکانات آموزشی مساوی با سایر کودکان بهره‌مند شوند. کلیه کودکان و نوجوانان جزء برترین دانش آموزان مدارس منطقه می­‌باشند و موفقیت­‌های بسیار زیادی کسب نموده‌­اند. علاوه براین کلاس‌های آموزشی فوق برنامه را نیز برای آنان تدارک دیده است که اغلب آنها در محل خیریه و با حضور مربیان و معلمان برگزار می­شود. آموزش رایانه، زبان ­انگلیسی، قرآن، خوش­نویسی، نقاشی، بسکتبال، شنا، آموزش مهارت‌های زندگی، تأتر، یوگا، موسیقی و حافظ‌خوانی ازجمله این برنامه‌هاست. مربیان و اساتید این کلاسها اغلب داوطلبانه و به طور رایگان و یا طی قرارداد با انجمن خوشنویسان، مجتمع فنی تهران، فدارسیون شطرنج و مؤسسه زبان انگلیسی کودکان را آموزش می‌­دهند. یک گروه از دانشجویان داوطلب نیز برطبق یک برنامه زمانبندی شده حضور یافته و در فراگیری دروس دانش آموزان را یاری می­دهند.

۴-۱ توجه به رشد فرهنگی و اجتماعی

مسئولین می­‌کوشند علاوه بر رسیدگی به وضعیت رفاهی آموزشی و تربیتی کودکان آنها را در رشد فرهنگی و اجتماعی نیز همراهی کنند. به جراًت می­‌توان گفت مراکز نگهداری با تفکر ساختن آینده‌­ای بهتر برای این عزیزان و ارتقاء فرهنگ و دانش گام‌­های مؤثری برداشته است و بیش از هر چیز تلاش در جهت آموزش و پرورش این عزیزان بوده است. مربیان و مسئولین کودکان را به حضور فعال در فعالیت‌های اجتماعی سازنده ترغیب کرده و امکانات لازم را برای آنان فراهم می‌­کنند. کودکان با حمایت افراد خیر به سفر­های یک‌روزه و یا چند روزه می­روند و به منظور آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دیگر نقاط کشور به بسیاری از شهر­ها و نقاط دیدنی و زیارتی کشور سفر کرده­‌اند.

 

حضور و ارائه آثار فرزندان در نمایشگاه­‌های هنری و فرهنگی از جمله این برنامه­ ها می­‌باشد. به منطور پر کردن اوقات فراغت و ایجاد تنوع در زندگی این عزیزان همراه با مسئولین موسسه به پارک، رستوران، تئاتر یا دیگر مکان­‌های شادی­ آفرین می­‌روند. همچنین گروهی از این کودکان به موفقیت‌­های بزرگی در زمینه اجرای موسیقی، شطرنج، و عکاسی دست یافته­‌اند و با توجه به توانمندی و اعتماد به نفس بالا این عزیزان تا کنون توانستند در عرصه­‌های اجتماعی به نحو مطلوبی بدرخشند، از جمله حضور در مراسم رسمی مقامات کشوری و اجراهای فرهنگی در مقابل هزاران تماشاگر که موجب برانگیخته شدن تحسین حاضرین بوده است. این فعالیت‌ها باعث می­شود کودکان از حالت انزوا خارج و از روحیه و اعتماد به نفس نسبتا خوبی برخوردار شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست