مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست
- خانه
- chevron_left
- مقالات
- chevron_left
- مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست
اغلب این کودکان بیسرپرست بوده و از سوی سازمان بهزیستی به مسئولین خیریه معرفی شده اند که به صورت شبانه روزی نگهداری میشوند. این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور اداره شده و وضعیت معیشتی، آموزشی، پرورشی و بهداشتی کودکان به طور مستمر توسط بازرسان سازمان بررسی و گزارش میشود.
وظیفه نگهداری از این کودکان را سه نفر کارشناس روانشناسی به عنوان مربی درکنار یک کمک مربی و مددکار و زیر نظر مستقیم مدیریت مؤسسات با همکاری و برخورداری از نظرات کارشناسی متخصصین روانشناس برعهده دارند. مسئولین مؤسسه سه هدف اساسی زیر را در رشد و اعتلای کودکان مد نظر دارند:
۱-۱ بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی
انتخاب فضا و امکانات مناسب برای زندگی، رسیدگی مستمر به وضعیت بهداشت و تغذیه کودکان و ارائه امکانات تفریحی مناسب از جمله اقدامات مسئولین خیریه هاست. درحال حاضر کودکان از وضعیت معیشتی نسبتا خوب و درحد متوسط جامعه برخوردارند.
۲-۱ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی
درحال حاضر یک گروه مجرب پزشکی شامل پزشک عمومی، پزشک متخصص اطفال، متخصص علوم آزمایشگاهی، روانپزشک، چشمپزشک و دندانپزشک همکاری دارند و وضعیت بهداشت و سلامت کودکان را به طور مرتب بررسی کرده و اقدامات درمانی لازم را به صورت رایگان انجام می دهند.
۳-۱ ارتقای برنامه های آموزشی
تعدادی از کودکان در مقطع دبستان و تعدادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان مشغول به تحصیل میباشند و بقیه آنها نیز بخشی از وقت روزانه خود را درمهد کودک به سر میبرند تا از امکانات آموزشی مساوی با سایر کودکان بهرهمند شوند. کلیه کودکان و نوجوانان جزء برترین دانش آموزان مدارس منطقه میباشند و موفقیتهای بسیار زیادی کسب نمودهاند. علاوه براین کلاسهای آموزشی فوق برنامه را نیز برای آنان تدارک دیده است که اغلب آنها در محل خیریه و با حضور مربیان و معلمان برگزار میشود. آموزش رایانه، زبان انگلیسی، قرآن، خوشنویسی، نقاشی، بسکتبال، شنا، آموزش مهارتهای زندگی، تأتر، یوگا، موسیقی و حافظخوانی ازجمله این برنامههاست. مربیان و اساتید این کلاسها اغلب داوطلبانه و به طور رایگان و یا طی قرارداد با انجمن خوشنویسان، مجتمع فنی تهران، فدارسیون شطرنج و مؤسسه زبان انگلیسی کودکان را آموزش میدهند. یک گروه از دانشجویان داوطلب نیز برطبق یک برنامه زمانبندی شده حضور یافته و در فراگیری دروس دانش آموزان را یاری میدهند.
۴-۱ توجه به رشد فرهنگی و اجتماعی
مسئولین میکوشند علاوه بر رسیدگی به وضعیت رفاهی آموزشی و تربیتی کودکان آنها را در رشد فرهنگی و اجتماعی نیز همراهی کنند. به جراًت میتوان گفت مراکز نگهداری با تفکر ساختن آیندهای بهتر برای این عزیزان و ارتقاء فرهنگ و دانش گامهای مؤثری برداشته است و بیش از هر چیز تلاش در جهت آموزش و پرورش این عزیزان بوده است. مربیان و مسئولین کودکان را به حضور فعال در فعالیتهای اجتماعی سازنده ترغیب کرده و امکانات لازم را برای آنان فراهم میکنند. کودکان با حمایت افراد خیر به سفرهای یکروزه و یا چند روزه میروند و به منظور آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دیگر نقاط کشور به بسیاری از شهرها و نقاط دیدنی و زیارتی کشور سفر کردهاند.
حضور و ارائه آثار فرزندان در نمایشگاههای هنری و فرهنگی از جمله این برنامه ها میباشد. به منطور پر کردن اوقات فراغت و ایجاد تنوع در زندگی این عزیزان همراه با مسئولین موسسه به پارک، رستوران، تئاتر یا دیگر مکانهای شادی آفرین میروند. همچنین گروهی از این کودکان به موفقیتهای بزرگی در زمینه اجرای موسیقی، شطرنج، و عکاسی دست یافتهاند و با توجه به توانمندی و اعتماد به نفس بالا این عزیزان تا کنون توانستند در عرصههای اجتماعی به نحو مطلوبی بدرخشند، از جمله حضور در مراسم رسمی مقامات کشوری و اجراهای فرهنگی در مقابل هزاران تماشاگر که موجب برانگیخته شدن تحسین حاضرین بوده است. این فعالیتها باعث میشود کودکان از حالت انزوا خارج و از روحیه و اعتماد به نفس نسبتا خوبی برخوردار شوند.