نسخه پشتیبان اطلاعات در سامانه های ابری

از نکات حائز اهمیت سیستم های ابری (cloud) نداشتن حافظه فیزیکی برای ثبت و نگه داری اطلاعات می باشد.

در نظر بگیرید که برای شروع کارتون به سیستم نیاز دارید، طبیعتا وارد محل کار، موسسه، خانه و یا هرجایی که نرم افزار شما بر روی آن سیستم نصب می باشد میشوید و مدت زمانی را باید تحمل کنید تا سیستم روشن شود. برنامه مربوطه را اجرار میکنید و با خطاهایی به اصطلاح ERROR روبرو میشوید. حال چه باید کرد؟

در چنین موقعیتی یا باید سیستم را به نزدیکترین خدمات کامپیوتری نشان دهید یا با شرکت مربوطه که از آنها نرم افزار خریداری کردید تماس بگیرید. اگر پشتیبانی شرکت نرم افزاری قرار باشد که سیستم شما را رفع عیوب کند حداقل یه زمان چند ساعته طول خواهد کشید که حضورا برسند و مشکلات را بررسی و رفع کنند. درحالتهای دیگه مانند آسیب رسیدن به هارد یا ویروسی شدن سیستم که در این موقعیت اگر فایل پشتیبان (Backup) از آخرین تغییرات نداشته باشید، کل اطلاعات از بین می رود و باید برای شروع یکبار دیگر همه اطلاعات را وارد سیستم کنید.

خلاصه که در بهترن حالت مدت زمان چند ساعته را میبایست سپری کنید تا بتوانید به اطلاعات درسترسی پیدا کنید.

حال بهتر نیست که برای نمایش و تغییر اطلاعات در سیستم بتوان از هر نقطه ای و در هر ساعتی درسترسی داشت و از همه مهم تر اطلاعات محفوظ و در امان باشد و به راحتی آسیب پذیر نبوده.

این نوع قابلیت را میتوان در سیستم های ابری (cloud) به خوبی مشاهده کرد.

مرسا (Mersaa) به شما این امکان را میدهد که با داشتن نام کاربری و رمز عبور در سایت https://app.mersaa.ir اطلاعت مربوط به خیرین و مددکاران موسسه یا نهادهای مردمی که با آن ها در ارتباط هستید را ثبت کنید.

 

قابلیت های دیگر مرسا که خیلی هم چشمگیر و حائز اهمیت است و از جهاتی پر کاربرد، در مقاله ای جداگانه بررسی خواهیم کرد ولی امروز قصد این رو داریم که بیشتر درباره حفظ و نحوه نگه داری اطلاعات بدون آسیب پذیری و با کمترین ریسک خطر را داشته باشیم. به این گونه که اطلاعات را در جای دور از دسترس قرار دهیم به این شکل که افراد عادی به آن دسترسی نداشته باشند و نتوانند آن را راحت بردارند و یا به سرقت ببرند. پس باید در محفظه ای نگه داری کنیم. حال به این فکر هستیم که محفظه را طوری طراحی کنیم که در برابر بلایایی مانند سیل و سوختگی در امان باشد. از همه مهم تر، چند وقت یکبار از طلاعات کپی برداری یا به اصطلاح پشتیبان گیری کنیم

همه این ها زمان بر است و شامل هزینه های گزافی می باشد و در عین حال به صورت ۱۰۰ % امنیت هم حاصل نشده.

 

بهترین روش نگه داری اطلاعات آن است که قابل رویت نبوده یعنی درون هارد فیزیکی قابل حمل نباشد و بتوان به راحتی به آن درسترسی داشت.

این روش فقط در سامانه های ابری (Cloud) قابل انجام است.

سامانه ابری (Cloud) با داشتن اینترنت قابل ورود قسمت کاربری مربوطه را فراهم میسازد و فرقی نمیکند که از چه نوع دستگاهی (کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل و…) وارد میشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست