کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت

book-hooshe-masnoei-free-sourceiran.com_1

در عصر حاضر، سرعت و دقت تصمیم گیری ها و پیش بینی های مدیریتی اهمیت بسزایی یافته و هر سازمان و بنگاهی با دسترسی به اطلاعات با ارزش در لحظه و تصمیم گیری دقیق و سریع نوعی مزیت رقابتی برای خود ایجاد میکند.

یکی از راههای رسیدن به این مهم، کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت سازمانها، شرکت ها و بنگاه هاست. هوش مصنوعی (AI)، روشی است در جهت هوشمند ساختن کامپیوتر. در حقیقت ایجاد توانایی تفکر انسانی در ماشین، از اهداف این پدیده ی نوظهور است که تا رسیدن به نهایت آن، یعنی ساخت ماشینی با قدرت استدلال و ادراک انسانی، راه بسیار در پیش است.

بکار گیری هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها و سایر امور مدیریتی در عصر حاضر، اجتناب ناپذیر است و یکی از مهمترین روشهای کسب مزیت رقابتی برای هر مجموعه ای می باشد. در حقیقت سازمانها نمی توانند بدون استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های خبره، امید چندانی به بقا و ترقی داشته باشند.

هوش مصنوعی علم بسیار عمیق و پیچیده در قرن اخیر است که در حالت کلی به مطالعه بر روی اطلاعات، چگونگی جمع آوری و نگهداری از آنها، بکارگیری اطلاعات و جابجایی و انتقال آنها به ماشین و یا انسان و حیوان می پردازد.

فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی

امروزه فناوری های مبتنی بر متدها و روش های پیشرفته ریاضی برای بهینه سازی، رگرسیون و طبقه بندی در طیف گسترده ای از زمینه ها کاربرد دارند، بازی، تشخیص گفتار، بینایی کامپیوتر، سیستم های خبره طبقه بندی اکتشافی، تشخیص پزشکی و … هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین آلات و یا برنامه های کامپیوتری هوشمند است.

الگوریتم های هوش مصنوعی

الگوریتم های هوش مصنوعی شامل شاخه های مختلفی از علوم کامپیوتر و ریاضیات می باشند. الگوریتم های فرا ابتکاری یا فراتکاملی نوعی از الگوریتم های تقریبی هستند که برای یافتن پاسخ بهینه به کار می روند. یک الگوریتم بهینه سازی فرا ابتکاری یک روش ابتکاری است که می تواند با تغییرهایی کم برای مسائل مختلف بهینه سازی به کار رود الگوریتم های فرا ابتکاری بطور قابل ملاحظه ای توانایی یافتن جوابهای با کیفیت بالا را برای مسائل بهینه سازی سخت افزایش می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست