بزرگان تکنولوژی در امور خیریه

پیر امیدیار موسس شرکت eBay و همسرش «پم» هم در دسته بخشنده‌ترین فعالان عرصه تکنولوژی قرار می‌گیرند که از زمان ورود شرکتشان به بازار سهام در سال ۱۹۹۸ تا حالا بیش از یک میلیارد دلار از ثروتشان را صرف امور خیریه کرده‌اند.

بزرگان تکنولوژی در امور خیریه

بعضی از بزرگ‌ترین کارآفرینان و ثروتمندان دنیای تکنولوژی درآمد و ثروتشان را در راه‌های عجیب و نه چندان معمول صرف می‌کنند؛ از خرید هواپیماهای شخصی و خانه‌های ساحلی گرفته تا خرید یک جزیره!

 

بعضی دیگر ثروتشان را در کارهای خیریه و انسان دوستانه صرف کرده‌اند. با این اوصاف مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی ثروتمندترین فعالان عرصه تکنولوژی پرداخته است که بخش زیادی از ثروت و دارایی‌هایشان را به جای آنکه برای فرزندان و خانواده‌شان به ارث بگذارند، صرف امور خیریه کرده‌اند.
بیل گیتس موسس شرکت Microsoft: او هرگز این موضوع را پنهان نکرد که تصمیمی برای به جا گذاشتن ثروت ۹/ ۸۴ میلیارد دلاری‌اش برای سه فرزندش ندارد. او و همسرش رسما اعلام کردند که تنها بخش کوچکی و در حدود ۱۰ میلیون دلار برای هر کدام از فرزندانشان به جا گذاشته‌اند. گیتس در جایی گفته است: «واقعا فکر نمی‌کنم که به ارث گذاشتن ثروت زیاد برای فرزندانم محبت و کمک به آنها باشد.» او در سال ۱۹۹۴ بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرد و این بنیاد در حال حاضر سرمایه‌ای برابر ۳۶ میلیارد دلار در اختیار دارد. گیتس همچنین همراه با دوست قدیمی‌اش «وارن بافت» کمپینی را با نام «تعهد برای کمک (Giving Pledge)» راه انداخت تا میلیاردرهای دیگر را برای صرف نیمی از ثروتشان جهت امور خیریه تشویق کند.

استیو کیس موسس شرکت AOL: کیس به میلیون‌ها آمریکایی کمک کرد تا آنلاین شوند و حالا او بیشتر دارایی و ثروتش را صرف توسعه تکنولوژی‌های دیگر می‌کند. او بنیاد کیس را در سال ۱۹۹۷ تاسیس کرد که در زمینه استفاده از تکنولوژی برای انجام موثرتر اقدامات انسان دوستانه، فعالیت می‌کند. او همچنین یک شرکت سرمایه گذاری را با نام Revolution تاسیس کرد که برای راه اندازی استارت‌آپ‌های خارج از محدوده سیلیکون ولی یا دره تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کند. او همچنین در کمپین Giving Pledge هم شرکت کرده است. او و همسرش «جین» در جایی نوشته‌اند: «ما متوجه شده‌ایم که فرصت‌ها و امکانات زیادی در اختیار داریم و حالا تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بهترین کاری را که از طریق آنها می‌توانیم انجام بدهیم. ما باور داریم که دارایی‌هایمان متعلق به ما هستند، اما ترجیح می‌دهیم که مسوولیت خودمان  را در برابر این دارایی‌ها فراموش نکنیم.»

مارک بینوف مدیر عامل شرکت Salesforce: او اخیرا کمپینی را با نام SF Gives انداخته است که به کمک آن شرکت‌های تکنولوژی را برای جمع‌آوری ۱۰ میلیون دلار سرمایه برای یک برنامه خیریه در طول ۶۰ روز ترغیب می‌کند. او شرکت‌های تکنولوژی دیگر را به دنبال کردن مدل ۱/ ۱/ ۱ خودش تشویق می‌کند تا به این ترتیب یک درصد از سود سهام، یک درصد از زمان اختصاص یافته به کارمندانشان و یک درصد از منابع خودشان را به اقدامات خیریه و انسان دوستانه اختصاص بدهند. این در حالی است که او و همسرش «لین» به طور شخصی در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار را به بیمارستان کودکان در دانشگاه کالیفرنیا اهدا کرده‌اند.

ایروین جاکوبز موسس شرکت Qualcomm: او همراه با همسرش «جوآن» حدود ۵۰۰ میلیون دلار از ثروتش را به کمپین‌ها و موسسات خیریه مختلف اهدا کرده‌ است. او همچنین در کمپین بزرگ Giving Pledge هم شرکت کرده و تعهد کرده است که نیمی از ثروتش را به کارهای خیریه و انسان‌دوستانه اختصاص دهد. هر چند در حال حاضر پسرش «پل» به عنوان مدیر عامل شرکت Qualcomm کار می‌کند، اما ۵/ ۱ میلیون سهم از سهام این شرکت قابل مقایسه با ۲۶ میلیون سهم پدر از این شرکت نیست.

پیر امیدیار موسس شرکت eBay: امیدیار و همسرش «پم» هم در دسته بخشنده‌ترین فعالان عرصه تکنولوژی قرار می‌گیرند که از زمان ورود شرکتشان به بازار سهام در سال ۱۹۹۸ تا حالا بیش از یک میلیارد دلار از ثروتشان را صرف امور خیریه کرده‌اند. آنها در سال ۲۰۱۰ به کمپین Giving Pledge پیوسته‌اند. نشریه بلومبرگ ثروت فعلی امیدیار و همسرش را در حدود ۸/ ۷ میلیارد دلار تخمین زده است. امیدیار در نامه‌ای گفته است: «در سال ۲۰۰۱ رسما اعلام کردم که تمایل داریم بخش بزرگی از ثروت‌مان را در طول عمرمان اهدا کنیم. دیدگاه ما این است که ثروتی بیش از آنچه خانواده‌مان نیاز خواهد داشت، در اختیار داریم. وقتی به این ثروت امروز نیاز هست و می‌تواند مشکل‌گشای افراد زیادی در دنیا باشد، لازم نیست آن را برای آینده پس انداز کنیم.» این زوج همچنین بخشی از سهام شرکت eBay را به شرکت سرمایه‌گذاری و انسان دوستانه Omidyar Network اهدا کردند تا این شرکت سرمایه بیشتری برای انجام امور خیریه در اختیار داشته باشد.

گوردون مور یکی از موسسان شرکت Intel:

گوردون مور یکی از موسسان شرکت Intel: مور بیش از یک میلیارد دلار از ثروتش را صرف امور خیریه کرده و حدود نیمی از دارایی‌هایش را به تاسیس بنیاد مور در سال ۲۰۰۱ اختصاص داده است. این بنیاد که در زمینه امور حفاظت از محیط‌زیست، ارائه تجهیزات بهداشتی و … فعالیت می‌کند، در حال حاضر بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد. او و همسرش «بتی» در سال ۲۰۱۲ به کمپین خیریه Giving Pledge پیوستند و اعلام کردند: «ما خوشحالیم که بخشی از یک کار بزرگ انسان دوستانه هستیم.»

الون ماسک مدیر عامل شرکت Tesla

الون ماسک مدیر عامل شرکت Tesla: او پنج پسر جوان از ازدواج اولش دارد، اما او قبلا ۹/ ۱۲ میلیارد دلار از ثروتش را برای اموری مانند انرژی‌های تجدید‌پذیر، آموزش علوم و مهندسی و سلامت کودکان اختصاص داده است. او در سال ۲۰۱۲ به کمپین Giving Pledge پیوست. درآمد او از کار در شرکت Tesla تنها یک دلار در سال است.

لری پیج مدیر عامل شرکت Google: پیج ایده‌های منحصر به فردی برای صرف ثروتش دارد. در ماه مارس اعلام کرد به جای آنکه میلیارد‌ها دلار ثروتش را به دو فرزندش بدهد، آن را به کارآفرینانی مانند الون ماسک می‌دهد که ایده‌های خوبی برای تغییر دنیا دارند. او گفته است: «ماسک می‌خواهد به مریخ برود. این هدف ارزشمندی است. ما کارمندان زیادی در گوگل داریم که ثروت زیادی دارند. شما کار می‌کنید چون می‌خواهید دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید، حالا اگر شرکتی که در آن شاغل هستید ارزش صرف وقت شما در آن را دارد، چرا شما علاوه بر وقت‌تان، ثروت‌تان را هم صرف نکنید؟»

لری الیسون موسس شرکت Oracle: با اینکه زندگی راحتی دارد و خوش‌گذران است، اما الیسون ۹۵ درصد از ثروتش را به امور خیریه و انسان دوستانه و به خصوص بنیاد پزشکی خودش اختصاص داده است. او در سال ۲۰۱۰ به کمپین خیریه Giving Pledge پیوست و در این مورد گفت: «امیدوارم الگوی خوبی برای انجام امور خیریه باشم.» او همچنین بخشی از سهام شرکتش را وقتی آنها کودک بودند، به آنها اهدا کرد. حالا شرکت Oracle و سهام آن ارزش بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند. به همین دلیل الیسون گفته است که می‌خواهد روحیه انجام کارهای خیریه و انسان دوستانه را به فرزندانش یاد بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست